Team

ILSE HORNIKX
ILSE HORNIKX

Wat me goesting geeft

Leerlingen geboeid krijgen voor een onderwerp is een belangrijke drijfveer voor mijn lesgeven. Hen aan het denken zetten en triggeren om kritische vragen te stellen is een rode draad doorheen mijn lessen. Niets heerlijker dan zelf met vragen te vertrekken uit een les.

LIESBETH DIERCKX
LIESBETH DIERCKX

Wat me goesting geeft

Het geeft voldoening om als leraar leerlingen te inspireren, maar het geeft nog een grotere boost als leerlingen ook zichzelf en anderen kunnen inspireren. Hen daartoe de kans geven is het begin.

Waar ik me voor engageer

Binnen PXL-Education geef ik les binnen de educatieve bachelor voor leraar secundair onderwijs. Ik geef er didactiek, ontwikkelings- en motivatiepsychologie. In de keuzemodule Methodeonderwijs volg ik met veel goesting de vernieuwende initiatieven en verfrissende inzichten van (vooral) Limburgse methodescholen.

Als onderzoeker bijt ik me al enkele jaren vast in het vraagstuk ‘Motivatie van leerlingen secundair onderwijs’. Wat kunnen we doen als school, als leraar, als begeleider, als coach om leerlingen het beste uit zichzelf te laten halen? Wat kunnen we doen om hen aan te zetten hun leerproces in eigen handen te nemen om er zo veel meer uit te halen.

Mijn onderzoekservaring geef ik door aan studenten binnen de vakken Bachelorproef en Digitaal in onderzoek.

Waar ik me voor engageer

In de lerarenopleiding secundair onderwijs ben ik actief als lerarenopleider. Zo ga ik met de studenten op pad in de wereld van didactiek, diversiteit en klasmanagement. Daarnaast coach ik studenten gedurende heel hun opleiding in hun persoonlijke en professionele ontwikkeling. Ook het ondersteunen van hun onderzoeksvaardigheden in bachelorproeven, stages en projecten krijgt aandacht. Als studentenbegeleider ga ik met studenten op zoek naar hun ondersteuningsbehoeften en zoek of geef ik de gepaste ondersteuning.

Als onderzoeker zet ik me al jaren in om krachtige leeromgevingen te ontwikkelen waar er oog is voor verschillen tussen leerlingen op het vlak van motivatie en/of sociaal-economisch status.